Od 7 kwietnia 2016 r. rząd francuski przyjął dekret 2016-418, który zmienia kodeks pracy i transportu na potrzeby przedsiębiorstw transportowych delegujących pracowników w transporcie drogowym i wodnym do pracy na terytorium Francji.
Dekret wchodzi w życie 1 lipca 2016 r. i dotyczyć będzie pracowników transportu drogowego, którzy są czasowo delegowanych przez firmy nie posiadające siedziby we Francji.
Dekret będzie wprowadzał nowe obowiązki dla zagranicznym firm transportowych oraz francuskich zleceniodawców takich usług oraz przewiduje poważne konsekwencje prawne za nieprzestrzeganie przyjętych przepisów.
Przepisy te zakładają m.in. wymóg przygotowania dla każdego delegowanego pracownika zaświadczeń:
- o delegowaniu w języku francuskim,
- powołania swojego przedstawiciela na terenie Francji,
- obowiązek przechowywania przez przedstawiciela dokumentacji delegowania pracowników dla danej firmy,
a przez kierowcę
- zaświadczenia oddelegowania
- umowy o pracę w kabinie pojazdu
Sankcje za nieprzestrzeganie przepisów dotyczą nie tylko kierowcy, ale także dyrektora (osoby zarządzającej) przedsiębiorstwa delegującego pracownika. Kara może wynieść nawet 500 000 euro.
Zgodnie z nowym dekretem, od 1 lipca 2016 roku polskie firmy transportowe będą musiały wypłacać kierowcom wykonującym transport na terenie Francji pensję wynoszącą 9,61 euro na godzinę.