URUCHOMIENIE NOWEGO SYSTEMU POBORU OPŁAT W BELGII
W Belgii zaczął działać nowy system poboru opłat drogowych Viapass, który objął wyłącznie pojazdy o masie powyżej 3,5 tony, realizujące transport towarów (transport osobowy nie jest objęty nowym systemem).
Od momentu wprowadzenia każdy w/w pojazd musi zostać wyposażony w elektroniczne urządzenie pokładowe (OBU). Jednocześnie eurowiniety, które obowiązywały w Belgii do dnia 31 marca tego roku, nie są już respektowane na terenie tego kraju. Eurowiniety nadal pozostają obowiązującą metodą płatności na terenie Danii, Luksemburga, Holandii i Szwecji.
Do Państwa dyspozycji pozostają dwa rodzaje OBU: InterRoutePlus - rekomendowany (zasięg działania: Belgia, Francja, Hiszpania i Portugalia) oraz Satellic (zasięg działania: wyłącznie Belgia). Instrukcje dot. sposobu zamówienia znajdą Państwo pod linkiem zamieszczonym na końcu tej wiadomości. Aktualny okres oczekiwania na urządzenie Satellic to ok. 2 tygodnie, natomiast urządzenie InterRoutePlus to 4-5 tygodni.
Wyszukiwarka automatów na terenie Belgii (tzw. punktów Fast-track), w których można pobrać urządzenie Satellic „od ręki”, bez wcześniejszej rejestracji on-line, znajduje się pod adresem.
Pełna lista punktów w formacie pdf dostępna jest pod adresem: https://satellic.be/uploads/file/Satellic%20Service%20Points160303171245.pdf
Pod poniższym linkiem można dodatkowo zapoznać się z filmem instruktażowym dot. pobrania urządzenia w automacie:
http://www.biznesilogistyka.pl/biblioteka-transportu/3-be/24-satellic-belgium-poradnik.html
Prosimy mieć na uwadze, że automaty Satellic mają ograniczoną ilość OBU, którą są w stanie wydać (28 szt.) i muszą być systematycznie uzupełniane przez operatora, co powoduje kolejki do ich wydania. Jeśli nie ma w pobliżu osoby, która mogłaby udzielić odpowiedzi na miejscu - w wielu punktach Satellic wysłał swoich przedstawicieli - prosimy postępować wg. poniższych wskazówek:
• jeśli jest to stacja benzynowa: udać się do sklepu i poprosić obsługę o pomoc. Jest prawdopodobne, że obsługa już zgłosiła brak urządzeń i wiedzą jak szybko będą dostarczone kolejne, albo gdzie w pobliżu jest inny terminal.
• jeśli jest to terminal samoobsługowy lub kierowca nie uzyska odpowiedzi - pozostaje kontakt z Biurem Obsługi Satellic:
+32 78 15 15 15
+32 2 416 0 416
Obsługa możliwa w języku angielskim, niemieckim, francuskim i holenderskim.
Z informacji, które na tę chwilę uzyskaliśmy od Klientów wynika też, że próba zapłaty kartą płatniczą VISA powoduje awarię automatu i konieczność jego naprawy/aktualizacji ze strony serwisantów, co dodatkowo wydłuża proces nabywania urządzeń przez kierowców. Trudna dostępność ww. urządzeń spowodowała liczne strajki belgijskich przewoźników, którzy w dniu dzisiejszym zablokowali niektóre z dróg w Belgii.
Jeżeli posiadają już Państwo urządzenia Satellic zarejestrowane on-line w systemie Road User Portal (www.satellic.be ), pod linkiem zamieszczonym na końcu tej wiadomości znajduje się instrukcja dot. zmiany metody płatności na kartę euroShell, którą można zrealizować we wspomnianym serwisie on-line. WAŻNE: aby zmiany dokonywane on-line na urządzeniu Satellic mogły został zrealizowane, urządzenie musi zostać wcześniej włączone.
Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania o OBU Satellic znajdują się pod adresem:
https://www.satellic.be/en-UK/faq
W przypadku dodatkowych pytań prosimy o kontakt z Biurem Obsługi Satellic (dane powyżej).
Jeżeli posiadają już Państwo urządzenia InterRoutePlus, w celu weryfikacji czy będą one działać na terenie Belgii prosimy:
• zweryfikować czy wersja firmware’u zainstalowana na urządzeniu to wymagana: 3.00.19) - zgodnie z instrukcją dostępną pod linkiem zamieszczonym na końcu tej wiadomości (jeśli urządzenie nie posiada wymaganej wersji, proszę postępować zgodnie z instrukcją dostępną pod linkiem zamieszczonym na końcu tej wiadomości)
• zweryfikować czy zasięg działania OBU został poszerzony o Belgię – aby tak się stało, niezbędne było przesłanie wykazu pojazdów do aktywacji na Belgię a aktywacja była potwierdzana przez Biuro Obsługi Klienta euroShell. Jeżeli nie wykonaliście jeszcze Państwo tego kroku, prosimy o przesłanie zgłoszenia zgodnie z instrukcją dostępną pod linkiem zamieszczonym na końcu tej wiadomości.
Urządzenie InterRoutePlus sygnalizuje prawidłowe działanie w Belgii poprzez zieloną diodę. Nie wydaje sygnałów dzwiękowych lub dodatkowych komunikatów na ekranie LCD w trakcie jazdy.
W przypadku wystąpienia błędu na posiadanym urządzeniu InterRoutePlus, które jest sygnalizowane czerwoną lub zieloną diodą oraz komunikatem na wyświetlaczu LCD (najczęściej 4- lub 5-cyfrowy numer błędu/ostrzeżenia), prosimy o sprawdzenie niezbędnych czynności, które należy podjąć, zgodnie z załączoną listą błędów dostępną pod linkiem zamieszczonym na końcu tej wiadomości.
Więcej informacji na temat urządzeń, kody błędów i instrukcje znajdziecie Państwo w naszej bibliotece w górnym menu (korzystając z wyszukiwania zaawansowanego proszę wybrać kraj którego to dotyczy BE)
W przypadku dodatkowych pytań prosimy o kontakt z Biurem Obsługi Klienta:
tel. : 800 080 015 (z Polski)
tel. :+48 12 379 75 45 (z zagranicy)
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Źródło: Shell Polska